Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Núm. 1572 - 23.3.1992
Departament de Medi Ambient


Rango: Decreto
Fecha de disposición:
17 de Febrero de 1992
Fecha de publicación:
23/3/1992
Número de boletín:
1572
Órgano emisor:
Departamento de Medio Ambiente
Título: Decreto 61/1992, de 17 de febrero, de aprovación de los estatutos de la Junta de Saneamiento.


DECRET 61/1992, de 17 de febrer, d’aprovació dels Estatuts de la Junta de Sanejament.

Derogat pel Decret 125/1999, de 4 de maig

La disposició final 2 de la Llei 19/1991, de 7 de novembre, autoritza el Govern de la Generalitat per al desplegament reglamentari de l’estructura organitzativa de la Junta de Sanejament.

Per tant, a proposta del conseller de Medi Ambient i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

S’aproven els Estatuts de la Junta de Sanejament, que s’insereixen a continuació.
 

Article 2

S’autoritza el conseller de Medi Ambient perquè prengui les mesures necessàries per a la immediata entrada en funcionament de la Junta de Sanejament en la seva configuració d’entitat de dret públic.

Article 3

Queda derogat el Decret 134/1984, de 16 de març, sobre organització i funcionament de la Junta de Sanejament.

Article 4

Aquest Decret entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 17 de febrer de 1992

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Albert Vilalta i González

Conseller de Medi Ambient
 
 

ESTATUTS

Capítol 1

Naturalesa i funcions

Article 1

Denominació

L’empresa pública catalana objecte d’aquests Estatuts, creada per la Llei 19/1991, es denomina Junta de Sanejament (d’ara endavant Junta).

Article 2

Domicili

El domicili legal de la Junta, per a qualsevol tipus d’efectes legals, radicarà a Barcelona, a la seva oficina central, sens perjudici que la Junta pugui ordenar la instal·lació de dependències a cadascun dels àmbits territorials que siguin determinats i a l’efecte de donar compliment a les seves funcions específiques.
Article 3

Naturalesa

3.1 La Junta és una entitat de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia, de les que preveu l’article 1.b) de la Llei 4/1985, de 29 de març.

3.2 La Junta ajusta la seva activitat al dret privat, i al dret públic en els supòsits que determina la Llei 19/1991, de 7 de novembre.

3.3 Com a entitat de dret públic, la Junta gaudeix de personalitat pròpia i de plena capacitat d’obrar per tal de complir les seves finalitats, i es subjecta en la seva actuació al que estableixen la Llei 19/1991, les seves disposicions de desenvolupament i la Llei 4/1985, de 29 de març, de l’Estatut de l’Empresa Pública Catalana. En conseqüència, fins i tot pot adquirir mitjançant expropiació forçosa, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar tota classe de béns, concertar crèdits, establir contractes, proposar la constitució de societats i consorcis, promoure la constitució de mancomunitats, executar, contractar i explotar obres i serveis, atorgar ajuts, obligar-se, interposar recursos i exercir les accions que preveuen les lleis per assegurar el control, el sanejament i la depuració de les aigües residuals.

Article 4

Adscripció

4.1 La Junta queda adscrita al Departament de Medi Ambient.

4.2 El control d’eficàcia administrativa de la Junta s’exercirà pel conseller de Medi Ambient.

Article 5

Funcions

5.1 La Junta, entitat administrativa responsable del sanejament de les aigües residuals en l’àmbit de les competències atribuïdes a la Generalitat, exercirà les funcions que li encomana l’article 5.1 de la Llei 19/1991, amb respecte de les competències estatals i dels ens locals, atribuïdes en la legislació local i en la legislació vigent en matèria d’aigües.

En aquest sentit, la Junta de Sanejament actua com a organisme de conca en matèria d’abocaments d’aigües residuals, d’acord amb el que preveu la Llei 29/1985, d’aigües, dins les competències que corresponen a la Generalitat de Catalunya.

5.2 La Junta durà a terme la seva activitat de manera que garanteixi l’eficàcia i la diligència màximes en el compliment de les seves funcions i en la prestació dels seus serveis.

5.3 En tot cas, la Junta demanarà i fomentarà la col·laboració amb altres administracions competents i amb els particulars.
 

Capítol 2

Òrgans de govern

Article 6

Estructura organitzativa

Són òrgans de govern de la Junta:

a) El Consell de Direcció.

b) El gerent.

Article 7

Composició del Consell de Direcció

7.1 El Consell de Direcció és l’òrgan de representació, direcció i control de la Junta, i està integrat pels membres relacionats en l’article 7.2 de la Llei 19/1991.

7.2 Sens perjudici d’aquesta composició, seran convocats l’alcalde o els alcaldes a què es refereix l’article 7.3 esmentat de la Llei quan sigui procedent.
 

Article 8

Atribucions del Consell de Direcció

8.1 Les atribucions del Consell de Direcció són les que estableix l’article 8.1 de la Llei 19/1991.

8.2 Les propostes al Govern de la Generalitat es faran mitjançant el conseller de Medi Ambient.

Article 9

Funcionament del Consell de Direcció

9.1 El Consell de Direcció es reunirà almenys una vegada al trimestre.

9.2 El règim d’acords i funcionament del Consell de Direcció se subjectarà a la normativa general sobre òrgans col·legiats continguda al capítol 6 del títol 1 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre.
 

Article 10

Atribucions del president

El president té la representació legal unipersonal de la Junta, ha de vetllar pel compliment dels acords del Consell de Direcció i autoritza, així mateix, l’exercici d’accions i recursos que corresponguin a la Junta en defensa dels seus drets.

El president, llevat de la potestat sancionadora, exercirà les funcions que en matèria d’abocaments d’aigües residuals i control de qualitat de les aigües atribueix la legislació vigent a la Junta, d’acord amb les competències que corresponen a la Generalitat de Catalunya.
 

Article 11

Atribucions del vice-president

El vice-president substitueix el president en cas d’absència o d’impossibilitat.

Article 12

Nomenament del gerent

12.1 El gerent, nomenat i separat per resolució del conseller de Medi Ambient en la seva condició de president del Consell de Direcció, queda subjecte al Reial Decret 1382/1985, d’1 d’agost.

12.2 Quan el nomenament del gerent recaigui en un funcionari públic, aquest quedarà en la funció pública en la situació que li correspongui segons la legislació que sigui d’aplicació.

Article 13

Atribucions del gerent

13.1 El gerent dirigeix el funcionament de la Junta sota les directrius del Consell de Direcció.

13.2 Pertoquen al gerent:

a) Les funcions detallades a l’article 9.2 de la Llei 19/1991.

b) Les funcions que el Decret 320/1990 atribueix al director de l’organisme gestor en relació amb la gestió i la recaptació de l’ITS i el cànon de sanejament.

c) La competència sancionadora que en matèria d’abocaments d’aigües residuals atribueix la legislació vigent als organismes de conca en l’àmbit de les competències de la Generalitat de Catalunya.
 

Capítol 3

Funcionament

Article 14

Personal de la Junta

14.1 El personal al servei de la Junta és personal contractat en règim laboral.

14.2 Els funcionaris que estiguin prestant serveis en la Junta procedents de l’extingit organisme autònom, podran optar per assumir la condició de personal laboral i, en aquest cas, els serà aplicable el que disposa el número anterior, i s’extinguiran els seus llocs de treball respectius en l’Administració de la Generalitat.

14.3 El personal que pertanyi a l’anterior organisme autònom i que mantingui la seva condició de funcionari públic es regirà per les disposicions que li siguin aplicables atenent la seva procedència i la naturalesa de la seva relació d’ocupació. Els seus llocs de treball quedaran, però, extinguits a la Junta de Sanejament en el cas que optin per una altra plaça de funcionari amb caràcter definitiu.

14.4 El personal laboral de la Junta serà seleccionat pel gerent dins dels límits pressupostaris.

14.5 En el procés de selecció del personal laboral s’ha d’acreditar el coneixement de la llengua catalana, tant en l’expressió oral com en l’escrita.

Article 15

Estructura dels òrgans gestors

Per al desenvolupament de les funcions de la Junta, el gerent proposarà al conseller de Medi Ambient l’aprovació de l’estructura organitzativa dels òrgans gestors d’acord amb el que disposa l’article 10 de la Llei 19/1991.

Article 16

Expropiació forçosa

16.1 L’aprovació dels plans i dels projectes de sanejament implica la declaració d’utilitat pública de les obres.

16.2 La Junta, en l’adquisició de béns per expropiació forçosa, tindrà la condició de beneficiària de l’expropiació.

16.3 Quan no constin els drets o els béns en el pla o projecte que legitima l’expropiació, la Junta estarà obligada a formular una relació concreta i individualitzada, en la qual es descriguin, en tots els aspectes, material i jurídic, els béns o els drets esmentats que consideri de necessària expropiació.

16.4 Mitjançant acord del Govern de la Generalitat, es podrà declarar urgent l’ocupació dels terrenys i els edificis corresponents a les finalitats d’expropiació forçosa i d’imposició de servituds.

Article 17

Contractació

17.1 La contractació de la Junta se subjecta al dret privat i es garantirà el principi de publicitat i concurrència.

17.2 L’òrgan de contractació és el president de la Junta. 17.3 L’adjudicació dels contractes es farà normalment mitjançant concurs. Quan, amb subjecció als preceptes de la contractació administrativa, convingui la contractació directa, la Junta haurà de consultar, abans de fer l’adjudicació, almenys tres empreses, si és possible, capacitades per a l’execució de les obres, i haurà de fixar amb l’empresa seleccionada el preu just del contracte.

17.4 Les meses de contractació estan integrades de la manera següent:

a) El gerent, que les presidirà.

b) Un vocal nomenat pel conseller de Medi Ambient.

c) Un assessor jurídic.

d) Un secretari designat entre el personal de la Junta.

17.5 Quan es tracti d’adquisició de béns immobles per procediment diferent de l’expropiació forçosa, la Junta haurà de demanar autorització prèvia al Departament de Medi Ambient.

Article 18

Creació de societats anònimes

18.1 La Junta, quan així convingui per a l’execució de les activitats de la seva competència, podrà proposar al Govern de la Generalitat la creació de societats anònimes, com també la participació en qualssevol altres societats constituïdes, amb limitació de responsabilitat, per ens públics o particulars, per al desenvolupament de finalitats de sanejament.

18.2 Serà aplicable a la constitució de les societats el que disposa l’Estatut de l’Empresa Pública Catalana.

Article 19

Consorcis

19.1 La Junta podrà proposar la constitució de consorcis amb altres administracions públiques per a finalitats d’interès comú, o amb entitats privades sense ànim de lucre que tinguin finalitats d’interès públic concurrents amb les d’Administració pública.

19.2 La constitució de consorcis o la participació o integració de la Junta en els ja constituïts haurà de ser autoritzada pel Govern de la Generalitat.

Article 20

Mancomunitats municipals

20.1 La Junta podrà promoure la constitució i la dotació de mancomunitats, amb la demanda prèvia dels municipis directament interessats i amb l’informe del Departament de Governació, per tal de realitzar activitats relacionades amb el sanejament i especialment amb el funcionament d’estacions depuradores d’abast plurimunicipal.

20.2 Les mancomunitats es constituiran d’acord amb el que estableixen els articles 113 i següents de la Llei 8/1987, de 15 d’abril, municipal i de règim local de Catalunya.

Capítol 4

Patrimoni i recursos

Article 21

Patrimoni

21.1 Constitueixen el patrimoni de la Junta els béns que li són adscrits i els béns i els drets de qualsevol naturalesa que produeixi o adquireixi.

21.2 Els béns adscrits a la Junta per realitzar les seves funcions es regeixen pel que estableix l’article 23.1 de la Llei 4/1985, de 29 de març, de l’Estatut de l’Empresa Pública Catalana.

21.3 En cap cas no integren el patrimoni de la Junta els béns vinculats a la prestació del servei que hagin de ser adscrits a les administracions locals actuants.

Article 22

Recursos econòmics

La Junta es nodrirà per al seu funcionament dels cànons establerts, de les transferències de la Generalitat i altres ens públics, dels productes del seu patrimoni, de l’endeutament, que s’ajustarà al que estableix la Llei de finances públiques, dels ingressos de dret privat, de les participacions o dels ingressos que procedeixin dels consorcis que estableixi i de qualsevol altre recurs que se li pugui assignar.

Article 23

Pressupost

23.1 La Junta ha d’elaborar anualment un pressupost d’explotació i de capital, d’acord amb el que disposen els articles 13, 14 i 15 de l’Estatut de l’Empresa Pública Catalana. El pressupost d’explotació ha de tenir,tanmateix, caràcter preventiu, llevat que l’entitat rebi subvencions corrents amb càrrec als pressupostos de la Generalitat; en aquest darrer cas ha de reflectir amb caràcter limitatiu les dotacions anuals a què s’han d’aplicar les susdites subvencions.

23.2 Caldrà l’autorització prèvia del Govern de la Generalitat, a proposta dels departaments d’Economia i Finances i de Medi Ambient, per a l’adquisició de compromisos plurianuals de despesa per part de la Junta, en el supòsit que aquests compromisos comportin un augment de les transferències corrents o de capital a consignar en els pressupostos dels departaments de la Generalitat en exercicis futurs.

Article 24

Comptabilitat

El règim de comptabilitat de la Junta serà el corresponent al sector públic.

Article 25

Control d’auditories

25.1 Amb periodicitat anual s’efectuarà el control de caràcter financer, mitjançant el procediment d’auditoria a què fa referència l’article 75 de la Llei de finances públiques de Catalunya.

25.2 Els procediments d’auditoria substituiran la intervenció prèvia de les operacions corresponents i tindran com a objecte comprovar el funcionament econòmico-financer de la Junta.

Capítol 5

Règim jurídic

Article 26

Regla general

L’activitat de la Junta se sotmetrà en les relacions jurídiques externes al dret privat amb caràcter general, amb les excepcions que determinen la Llei 19/1991 i aquests Estatuts.

Article 27

Relacions amb l’administració pública

Les relacions de la Junta amb el Departament de Medi Ambient i amb altres ens públics se sotmetran en tot cas al dret públic.

Article 28

Matèries de dret públic

28.1 Resten sotmeses al dret públic les relacions jurídiques externes que es derivin d’actes de limitació, intervenció, control i sancionatoris, els expropiatoris i, en general, qualsevol acte de gravamen com de benefici que impliqui actuació de sobirania o exercici de potestats administratives, inclosos el règim d’impugnació d’actes, el silenci administratiu i el recaptatori.

28.2 El règim de recursos i la responsabilitat de la Junta es regiran pel que disposen els articles 12 i 13, respectivament, de la Llei 19/1991.