Diari
Oficial de la Generalitat de Catalunya. Núm. 1572 - 23.3.1992
Departament de Medi Ambient
Rango: Decreto
Fecha de disposición: 17 de Febrero de 1992
Fecha de publicación: 23/3/1992
Número de boletín: 1572
Órgano emisor: Departamento de Medio Ambiente
Título: Decreto 61/1992, de 17 de febrero, de aprovación de los
estatutos de la Junta de Saneamiento.
DECRET 61/1992, de 17 de febrer, daprovació dels Estatuts de la Junta de Sanejament.
Derogat pel Decret 125/1999, de 4 de maig
La disposició final 2 de la Llei 19/1991, de 7 de novembre, autoritza el Govern de la Generalitat per al desplegament reglamentari de lestructura organitzativa de la Junta de Sanejament.
Per tant, a proposta del conseller de Medi Ambient i amb la deliberació prèvia del Govern,
Decreto:
Article 1
Saproven els Estatuts de la Junta de Sanejament,
que sinsereixen a continuació.
Article 2
Sautoritza el conseller de Medi Ambient perquè prengui les mesures necessàries per a la immediata entrada en funcionament de la Junta de Sanejament en la seva configuració dentitat de dret públic.
Article 3
Queda derogat el Decret 134/1984, de 16 de març, sobre organització i funcionament de la Junta de Sanejament.
Article 4
Aquest Decret entrarà en vigor lendemà de la seva publicació al DOGC.
Barcelona, 17 de febrer de 1992
Jordi Pujol
President de la Generalitat de Catalunya
Albert Vilalta i González
Conseller de Medi Ambient
ESTATUTS
Capítol 1
Naturalesa i funcions
Article 1
Denominació
Lempresa pública catalana objecte daquests Estatuts, creada per la Llei 19/1991, es denomina Junta de Sanejament (dara endavant Junta).
Article 2
Domicili
El domicili legal de la Junta, per a qualsevol tipus
defectes legals, radicarà a Barcelona, a la seva oficina central, sens perjudici
que la Junta pugui ordenar la instal·lació de dependències a cadascun dels àmbits
territorials que siguin determinats i a lefecte de donar compliment a les seves
funcions específiques.
Article 3
Naturalesa
3.1 La Junta és una entitat de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia, de les que preveu larticle 1.b) de la Llei 4/1985, de 29 de març.
3.2 La Junta ajusta la seva activitat al dret privat, i al dret públic en els supòsits que determina la Llei 19/1991, de 7 de novembre.
3.3 Com a entitat de dret públic, la Junta gaudeix de personalitat pròpia i de plena capacitat dobrar per tal de complir les seves finalitats, i es subjecta en la seva actuació al que estableixen la Llei 19/1991, les seves disposicions de desenvolupament i la Llei 4/1985, de 29 de març, de lEstatut de lEmpresa Pública Catalana. En conseqüència, fins i tot pot adquirir mitjançant expropiació forçosa, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar tota classe de béns, concertar crèdits, establir contractes, proposar la constitució de societats i consorcis, promoure la constitució de mancomunitats, executar, contractar i explotar obres i serveis, atorgar ajuts, obligar-se, interposar recursos i exercir les accions que preveuen les lleis per assegurar el control, el sanejament i la depuració de les aigües residuals.
Article 4
Adscripció
4.1 La Junta queda adscrita al Departament de Medi Ambient.
4.2 El control deficàcia administrativa de la Junta sexercirà pel conseller de Medi Ambient.
Article 5
Funcions
5.1 La Junta, entitat administrativa responsable del sanejament de les aigües residuals en làmbit de les competències atribuïdes a la Generalitat, exercirà les funcions que li encomana larticle 5.1 de la Llei 19/1991, amb respecte de les competències estatals i dels ens locals, atribuïdes en la legislació local i en la legislació vigent en matèria daigües.
En aquest sentit, la Junta de Sanejament actua com a organisme de conca en matèria dabocaments daigües residuals, dacord amb el que preveu la Llei 29/1985, daigües, dins les competències que corresponen a la Generalitat de Catalunya.
5.2 La Junta durà a terme la seva activitat de manera que garanteixi leficàcia i la diligència màximes en el compliment de les seves funcions i en la prestació dels seus serveis.
5.3 En tot cas, la Junta demanarà i fomentarà la
col·laboració amb altres administracions competents i amb els particulars.
Capítol 2
Òrgans de govern
Article 6
Estructura organitzativa
Són òrgans de govern de la Junta:
a) El Consell de Direcció.
b) El gerent.
Article 7
Composició del Consell de Direcció
7.1 El Consell de Direcció és lòrgan de representació, direcció i control de la Junta, i està integrat pels membres relacionats en larticle 7.2 de la Llei 19/1991.
7.2 Sens perjudici daquesta composició, seran
convocats lalcalde o els alcaldes a què es refereix larticle 7.3 esmentat de
la Llei quan sigui procedent.
Article 8
Atribucions del Consell de Direcció
8.1 Les atribucions del Consell de Direcció són les que estableix larticle 8.1 de la Llei 19/1991.
8.2 Les propostes al Govern de la Generalitat es faran mitjançant el conseller de Medi Ambient.
Article 9
Funcionament del Consell de Direcció
9.1 El Consell de Direcció es reunirà almenys una vegada al trimestre.
9.2 El règim dacords i funcionament del Consell de
Direcció se subjectarà a la normativa general sobre òrgans col·legiats continguda al
capítol 6 del títol 1 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre.
Article 10
Atribucions del president
El president té la representació legal unipersonal de la Junta, ha de vetllar pel compliment dels acords del Consell de Direcció i autoritza, així mateix, lexercici daccions i recursos que corresponguin a la Junta en defensa dels seus drets.
El president, llevat de la potestat sancionadora,
exercirà les funcions que en matèria dabocaments daigües residuals i
control de qualitat de les aigües atribueix la legislació vigent a la Junta,
dacord amb les competències que corresponen a la Generalitat de Catalunya.
Article 11
Atribucions del vice-president
El vice-president substitueix el president en cas dabsència o dimpossibilitat.
Article 12
Nomenament del gerent
12.1 El gerent, nomenat i separat per resolució del conseller de Medi Ambient en la seva condició de president del Consell de Direcció, queda subjecte al Reial Decret 1382/1985, d1 dagost.
12.2 Quan el nomenament del gerent recaigui en un funcionari públic, aquest quedarà en la funció pública en la situació que li correspongui segons la legislació que sigui daplicació.
Article 13
Atribucions del gerent
13.1 El gerent dirigeix el funcionament de la Junta sota les directrius del Consell de Direcció.
13.2 Pertoquen al gerent:
a) Les funcions detallades a larticle 9.2 de la Llei 19/1991.
b) Les funcions que el Decret 320/1990 atribueix al director de lorganisme gestor en relació amb la gestió i la recaptació de lITS i el cànon de sanejament.
c) La competència sancionadora que en matèria
dabocaments daigües residuals atribueix la legislació vigent als organismes
de conca en làmbit de les competències de la Generalitat de Catalunya.
Capítol 3
Funcionament
Article 14
Personal de la Junta
14.1 El personal al servei de la Junta és personal contractat en règim laboral.
14.2 Els funcionaris que estiguin prestant serveis en la Junta procedents de lextingit organisme autònom, podran optar per assumir la condició de personal laboral i, en aquest cas, els serà aplicable el que disposa el número anterior, i sextinguiran els seus llocs de treball respectius en lAdministració de la Generalitat.
14.3 El personal que pertanyi a lanterior organisme autònom i que mantingui la seva condició de funcionari públic es regirà per les disposicions que li siguin aplicables atenent la seva procedència i la naturalesa de la seva relació docupació. Els seus llocs de treball quedaran, però, extinguits a la Junta de Sanejament en el cas que optin per una altra plaça de funcionari amb caràcter definitiu.
14.4 El personal laboral de la Junta serà seleccionat pel gerent dins dels límits pressupostaris.
14.5 En el procés de selecció del personal laboral sha dacreditar el coneixement de la llengua catalana, tant en lexpressió oral com en lescrita.
Article 15
Estructura dels òrgans gestors
Per al desenvolupament de les funcions de la Junta, el gerent proposarà al conseller de Medi Ambient laprovació de lestructura organitzativa dels òrgans gestors dacord amb el que disposa larticle 10 de la Llei 19/1991.
Article 16
Expropiació forçosa
16.1 Laprovació dels plans i dels projectes de sanejament implica la declaració dutilitat pública de les obres.
16.2 La Junta, en ladquisició de béns per expropiació forçosa, tindrà la condició de beneficiària de lexpropiació.
16.3 Quan no constin els drets o els béns en el pla o projecte que legitima lexpropiació, la Junta estarà obligada a formular una relació concreta i individualitzada, en la qual es descriguin, en tots els aspectes, material i jurídic, els béns o els drets esmentats que consideri de necessària expropiació.
16.4 Mitjançant acord del Govern de la Generalitat, es podrà declarar urgent locupació dels terrenys i els edificis corresponents a les finalitats dexpropiació forçosa i dimposició de servituds.
Article 17
Contractació
17.1 La contractació de la Junta se subjecta al dret privat i es garantirà el principi de publicitat i concurrència.
17.2 Lòrgan de contractació és el president de la Junta. 17.3 Ladjudicació dels contractes es farà normalment mitjançant concurs. Quan, amb subjecció als preceptes de la contractació administrativa, convingui la contractació directa, la Junta haurà de consultar, abans de fer ladjudicació, almenys tres empreses, si és possible, capacitades per a lexecució de les obres, i haurà de fixar amb lempresa seleccionada el preu just del contracte.
17.4 Les meses de contractació estan integrades de la manera següent:
a) El gerent, que les presidirà.
b) Un vocal nomenat pel conseller de Medi Ambient.
c) Un assessor jurídic.
d) Un secretari designat entre el personal de la Junta.
17.5 Quan es tracti dadquisició de béns immobles per procediment diferent de lexpropiació forçosa, la Junta haurà de demanar autorització prèvia al Departament de Medi Ambient.
Article 18
Creació de societats anònimes
18.1 La Junta, quan així convingui per a lexecució de les activitats de la seva competència, podrà proposar al Govern de la Generalitat la creació de societats anònimes, com també la participació en qualssevol altres societats constituïdes, amb limitació de responsabilitat, per ens públics o particulars, per al desenvolupament de finalitats de sanejament.
18.2 Serà aplicable a la constitució de les societats el que disposa lEstatut de lEmpresa Pública Catalana.
Article 19
Consorcis
19.1 La Junta podrà proposar la constitució de consorcis amb altres administracions públiques per a finalitats dinterès comú, o amb entitats privades sense ànim de lucre que tinguin finalitats dinterès públic concurrents amb les dAdministració pública.
19.2 La constitució de consorcis o la participació o integració de la Junta en els ja constituïts haurà de ser autoritzada pel Govern de la Generalitat.
Article 20
Mancomunitats municipals
20.1 La Junta podrà promoure la constitució i la dotació de mancomunitats, amb la demanda prèvia dels municipis directament interessats i amb linforme del Departament de Governació, per tal de realitzar activitats relacionades amb el sanejament i especialment amb el funcionament destacions depuradores dabast plurimunicipal.
20.2 Les mancomunitats es constituiran dacord amb el que estableixen els articles 113 i següents de la Llei 8/1987, de 15 dabril, municipal i de règim local de Catalunya.
Capítol 4
Patrimoni i recursos
Article 21
Patrimoni
21.1 Constitueixen el patrimoni de la Junta els béns que li són adscrits i els béns i els drets de qualsevol naturalesa que produeixi o adquireixi.
21.2 Els béns adscrits a la Junta per realitzar les seves funcions es regeixen pel que estableix larticle 23.1 de la Llei 4/1985, de 29 de març, de lEstatut de lEmpresa Pública Catalana.
21.3 En cap cas no integren el patrimoni de la Junta els béns vinculats a la prestació del servei que hagin de ser adscrits a les administracions locals actuants.
Article 22
Recursos econòmics
La Junta es nodrirà per al seu funcionament dels cànons establerts, de les transferències de la Generalitat i altres ens públics, dels productes del seu patrimoni, de lendeutament, que sajustarà al que estableix la Llei de finances públiques, dels ingressos de dret privat, de les participacions o dels ingressos que procedeixin dels consorcis que estableixi i de qualsevol altre recurs que se li pugui assignar.
Article 23
Pressupost
23.1 La Junta ha delaborar anualment un pressupost dexplotació i de capital, dacord amb el que disposen els articles 13, 14 i 15 de lEstatut de lEmpresa Pública Catalana. El pressupost dexplotació ha de tenir,tanmateix, caràcter preventiu, llevat que lentitat rebi subvencions corrents amb càrrec als pressupostos de la Generalitat; en aquest darrer cas ha de reflectir amb caràcter limitatiu les dotacions anuals a què shan daplicar les susdites subvencions.
23.2 Caldrà lautorització prèvia del Govern de la Generalitat, a proposta dels departaments dEconomia i Finances i de Medi Ambient, per a ladquisició de compromisos plurianuals de despesa per part de la Junta, en el supòsit que aquests compromisos comportin un augment de les transferències corrents o de capital a consignar en els pressupostos dels departaments de la Generalitat en exercicis futurs.
Article 24
Comptabilitat
El règim de comptabilitat de la Junta serà el corresponent al sector públic.
Article 25
Control dauditories
25.1 Amb periodicitat anual sefectuarà el control de caràcter financer, mitjançant el procediment dauditoria a què fa referència larticle 75 de la Llei de finances públiques de Catalunya.
25.2 Els procediments dauditoria substituiran la intervenció prèvia de les operacions corresponents i tindran com a objecte comprovar el funcionament econòmico-financer de la Junta.
Capítol 5
Règim jurídic
Article 26
Regla general
Lactivitat de la Junta se sotmetrà en les relacions jurídiques externes al dret privat amb caràcter general, amb les excepcions que determinen la Llei 19/1991 i aquests Estatuts.
Article 27
Relacions amb ladministració pública
Les relacions de la Junta amb el Departament de Medi Ambient i amb altres ens públics se sotmetran en tot cas al dret públic.
Article 28
Matèries de dret públic
28.1 Resten sotmeses al dret públic les relacions jurídiques externes que es derivin dactes de limitació, intervenció, control i sancionatoris, els expropiatoris i, en general, qualsevol acte de gravamen com de benefici que impliqui actuació de sobirania o exercici de potestats administratives, inclosos el règim dimpugnació dactes, el silenci administratiu i el recaptatori.
28.2 El règim de recursos i la responsabilitat de la
Junta es regiran pel que disposen els articles 12 i 13, respectivament, de la Llei
19/1991.